Bomrädd häst

..är nu inte längre bomrädd! 
Första gången jag tog fram en bom i sommras sprang hon till andra hörnet av paddocken, närmre än så vägrade hon att komma. Sen dess har jag bara använt mig av bommar en gång innan idag och då lyckades jag övertala henne om att nosa på den, tog det som ett stort framsteg då efter att inte ens velat se den tidigare. Så avslutade där, men idag bestämde jag mig för att göra ett nytt försök nu när vi känner varandra lite bättre, och hon var betydligt nyfiknare denna gången . Hon ville direkt hänga med mig och nosa på den även om bommen var väääldigt läskig haha.
 
Det jag gjorde var att jag la två stycken bommar bredvid varandra med ca 2 meters mellanrum först. Gick fram och tillbaka mellan dem tills hon var såpass avslappnad att hon kunde stanna mellan dem och stå stilla där. Då flyttade jag ihop dem lite mer och gjorde om hela proceduren. Tillslut kunde hon gå igenom helt själv utan att jag gick med henne och stanna där inne. Tror nog båda två var väldigt nöjda efter dagens träning!            
 
 
 
/ Sandra 

Kommentera här: